De vergelijkbare omzetgroei bij de lichtdivisie zal in het tweede kwartaal ‘laag enkelcijferig’ zijn. Die aanname weerspiegelt de ,,zwakker dan verwachte” omstandigheden in de West-Europese consumentenmarkt en de bouwactiviteit in verzadigde markten. ,,Ook margedruk en hogere investeringen in innovatie en marketing hebben een negatief effect op het bedrijfsresultaat (ebita)”, aldus Philips. Het bedrijfsresultaat van de divisie komt naar verwachting uit op circa 85 miljoen euro.

Consumer Lifestyle, de traditionele consumentenelektronica, heeft last van een aanhoudend lage vraag. Daarnaast nemen de licentie-inkomsten af en heeft het onderdeel last van de verkoop van de tv-activiteiten. Die zaken overschaduwen een ,,dubbelcijferige” omzetgroei in Personal Care en Health & Wellness, aldus Philips. Per saldo zal de omzet van Consumer Lifestyle met een ‘laag enkelcijferig’ percentage dalen. Het bedrijfsresultaat komt naar verwachting uit rond 50 miljoen euro.

Een woordvoerder van Philips kon en wilde nog niets zeggen over de aanvullende maatregelen die het concern binnenkort uit de doeken zal doen. De extra stappen zijn onderdeel van het ‘Accelerate’-programma dat bestuursvoorzitter Frans van Houten recent bekendmaakte. Dat plan moet er toe leiden dat Philips ondernemender wordt en sneller inspeelt op lokale markten. Het doel is producten sneller op de markt te brengen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl